
a-e-i-o-u // koncert poezji prymitywnej
Koncert oparty jest na oryginalnych wierszach nadesłanych na wezwanie “call for poems”, z założeniem, że wiersze muszą być… prymitywne!
Koncerty, preformance i spektakle muzyczne wyprodukowane przez Wytwórnię Zdarzeń Sonokinetycznych. Kolejność wyświetlanych projektów jest alfabetyczna.

Koncert oparty jest na oryginalnych wierszach nadesłanych na wezwanie “call for poems”, z założeniem, że wiersze muszą być… prymitywne!

Rowerzyści napędzając dynama generują prąd. Wytwarzają i modulują w ten sposób dźwięki współtworząc muzykę z kwintetem smyczkowym.

„Aequinoctium” to utwór na sampler, monoctone i organy, w którym improwizacja jest oparta na tekście związanym z obrzędami równonocy. Zakres improwizacji zasugerowany jest w partyturze graficznej.

Julian Tuwim – Le style c’est l’homme
Czyli wierszyk o Andzi, co ukłuła się i płakała w interpretacji różnych poetów… przez różnych wykonawców wyśpiewany i muzycznie wyimprowizowany

Improwizacje trójki muzyków dostosowane są do dźwięków elektronicznych wyzwalanych i modulowanych pod wpływem zmian prądu produkowanego przez dynamo rowerowe, a zmiany te z kolei zależne są od prędkości pedałowania “kołorkującej” publiczności.

“Canzonetta da wytwórnia” powstała z prostej potrzeby wspólnego muzykowania. Wstępne założenia formalne zostały wypełnione improwizowaną podczas rejestracji treścią.

„Dęte-nadęte-wydęte-przedęte!” to interaktywny koncert na instrumenty dęte, uczący dzieci rozpoznawania brzmień i nietypowych artykulacji. Poprzez zabawę tworzą one wspólną kompozycję dźwiękową.

Utwór łączący ruch z elektroniką i elektromechaniką w domenie generowania dźwięku

Gesty performerki przemieszczające cirklotrony w osiach XYZ powodują określone zmiany syntezowanego dźwięku.

Koncert na małą orkiestrę symfoniczną jako wprowadzenie do rozumienia form i struktur muzycznych, czyli świadomego słuchania muzyki.

Generator X – koncert na orkiestrę i sensory stworzony w ramach współpracy z Filharmonią w Szczecinie. Premiera on-line koncertu odbyła się w 2021 r. – w wykonaniu uczestniczyła Orkiestra Filharmonii w Szczecinie oraz grupa młodzieży.

Generator Y – koncert na orkiestrę, kwartet chromatofonowy i cirklotrony stworzony w ramach współpracy z Filharmonią w Szczecinie. Premiera on-line koncertu odbyła się w 2021 r. – w wykonaniu uczestniczyła Orkiestra Filharmonii w Szczecinie oraz grupa młodzieży.

Harmidorium to betonowe obiekty przypominające ludzkie głowy, które wytwarzają dźwięk pod wpływem dotyku tancerki. Ożywiają, wibrując i przekazując energię dźwiękową słuchaczom.

Jam da Wytwórnia – improwizowany eksperyment muzyczny na gitarę, syntezator i… mięśnie. Ruch Izabeli Kościeszy steruje dźwiękiem dzięki elektrodom biomedycznym.
Wirtuozerska gitara Krzysztofa „Zawiasa” Zawistowskiego i dźwięki Jarka Kordaczuka tworzą razem muzykę rodzącą się z napięcia, gestu i szaleństwa.

„Kantata BHP” to koncert łączący przepisy bezpieczeństwa i higieny z muzyką tworzoną na nietypowych instrumentach elektronicznych. Publiczność współwykonuje utwory, co daje zabawne, a zarazem edukacyjne doświadczenie.

Zdarzenie #3. Koncert współdźwięków nieokreślonych. Kolejne zdarzenie wytwórniowe. Platforma kooperacji spotykających się na nim artystów pozostaje niezdefiniowana. Nie znaczy to jednak, że nie zaistnieje. Beatboxer, gitarzysta rockowy, skrzypek klasyczny, kompozytor, tancerka, zespół teatru ruchu – w tym samym miejscu i czasie, poznający się, sprawdzający, budujący relacje i wyrażający je dźwiękiem lub ruchem

Koncert „Kosmofonie” – czyli wiolonczela i monoctone, które przedstawiają nam niezwykłe obrazy dźwiękowe inspirowane zagadnieniami kosmologicznymi. Dwoje muzyków Izabela Buchowska (wiolonczela akustyczna) i Jarek Kordaczuk (monoctone) kreują nam dwa odmienne ale doskonale uzupełniające się muzyczne światy: akustyczny i elektroniczny. Muzyka współistnieje z animacją Adama Smoczyńskiego, stworzoną w specjalnej technologii, rozpościerającą się na całą kopułę planetarium.

Zdarzenie #7. Kram na kółkach. Czworo artystów, setki dźwięków, jeden kram – ruchomy, zaskakujący, nieoczywisty. Muzyka spotkała się tu z performansem, a codzienne przedmioty przemówiły własnym głosem. Publiczność? Również w roli twórców. Śpiew, skrzypce, EWI, makijaż, poezja – wszystko na sprzedaż, ale tylko w ramach wspólnego doświadczenia.
Zapraszamy do kramu, w którym wszystko może zabrzmieć.

„Księga bałaganu” to spektakl oparty na formie ronda – powtarzający się refren symbolizuje chwilowy porządek, natomiast kuplety wprowadzają kontrolowany chaos. Młodzi wykonawcy, korzystając z teatru dźwięku i choreografii, tworzą własne interpretacje bałaganu, nadając poszczególnym kupletom tytuły odwołujące się do nieprzewidywalności. Każdy refren przynosi chwilowe uporządkowanie, by znów ustąpić miejsca twórczemu rozgardiaszowi.

Spektakl to muzyczno-ruchowa opowieść o emocjach, które buzują w nastolatkach razem z hormonami. Pomysł zrodził się z potrzeby opowiedzenia o tym, co młodym osobom w duszy gra — dosłownie i w przenośni. Choć głos ma głównie młodzież, dołączają do nich wokalistki z różnych pokoleń i stylistyk, tworząc wspólne, wielogłosowe „my”, w którym każda indywidualność nadal wybrzmiewa wyraźnie. Emocje — takie jak radość, strach, miłość, złość czy euforia — zostają tu ujęte zarówno w terminologii hormonalnej, jak i osobistej, bardzo ludzkiej

„Księga owadów” to elektroakustyczny spektakl onomatopeiczny, w którym dźwięki stają się głównymi bohaterami. Wszystko, co słyszymy – szmery, stukoty, trzaski i brzęczenia – powstało wyłącznie z ludzkiego głosu i instrumentów akustycznych. Aktorki, za pomocą ruchu, cienia i pantomimy, tworzą poetycki obraz mikroskopijnego świata widzianego z bliska, gdzie owady i ich otoczenie dźwiękowe ożywają na naszych oczach (i uszach). Widzowie obserwując spektakl, w trakcie interludiów próbują odgadnąć, dokąd zaprowadzą ich kolejne dźwiękowe eksperymenty. To interaktywna podróż do świata, który zazwyczaj pozostaje niesłyszalny – fascynująca, zaskakująca i pełna wyobraźni.

Oczekiwanie to performance na ruch i obiekty dźwiękowe. Rodzaj dźwiękowego monodramu. Pozorny bezruch, inercja, czas na gromadzenie energii. Do głosu dochodzą przypadkowo potrącone przedmioty.

„Ostinato-Automato” to interaktywny koncert stworzony dla duetu Cello 2 Cello. Wykorzystuje powtarzane wzory rytmiczne tworzone za pomocą zsamplowanych dźwięków otaczającego nas świata oraz dwóch wiolonczel elektrycznych.

“Telemann Recycled” to koncert performatywny, w którym wykonawcy przetwarzają Fantazje Telemanna, eksperymentując z formą utworu i stawiając pytania o tożsamość muzyki.

Versorium to utwór inspirowany wynalazkiem Williama Gilberta z 1600 roku, angażujący dwoje artystów wyposażonych w prototypowe narzędzia muzyczne.

Motywy z literatury światowej kojarzone z paniką, histerią i strachem ujęte w formę sonokinetyczną – prócz tradycyjnych środków wyrazu jak mowa czy śpiew artyści generują dźwięki poprzez zmianę stanu, gest i ruch.

“Wiła” to rodzaj monodramu muzycznego, w którym tancerka swoim gestem, ruchem i tańcem, posługując się prototypowymi instrumentami współtworzy warstwę dźwiękową.

“Zonia” to opowieść o wiedźmie, której życie jest pełne sprzeczności. Ruch, dźwięk i słowa tworzą intymną historię, nawiązującą do słowiańskich archetypów i pełną szczerości rozmowę z czymś nieznanym.