
a-e-i-o-u // koncert poezji prymitywnej
Koncert oparty jest na oryginalnych wierszach nadesłanych na wezwanie “call for poems”, z założeniem, że wiersze muszą być… prymitywne!
Wszystkie koncerty, warsztaty, performence, instalacje etc. tworzone w ramach działań Wytwórni Zdarzeń Sonokinetycznych. Kolejność wyświetlanych projektów jest alfabetyczna.
Koncert oparty jest na oryginalnych wierszach nadesłanych na wezwanie “call for poems”, z założeniem, że wiersze muszą być… prymitywne!
Rowerzyści napędzając dynama generują prąd. Wytwarzają i modulują w ten sposób dźwięki współtworząc muzykę z kwintetem smyczkowym.
„Aequinoctium” to utwór na sampler, monoctone i organy, w którym improwizacja jest oparta na tekście związanym z obrzędami równonocy. Zakres improwizacji zasugerowany jest w partyturze graficznej.
„Allegretto distruttivo” to warsztaty dla dzieci w formie humorystycznego wykładu o tworzeniu muzyki z dźwięków destrukcji (np. tłuczone szkło), zakończone wspólnym wykonaniem utworu.
Julian Tuwim – Le style c’est l’homme
Czyli wierszyk o Andzi, co ukłuła się i płakała w interpretacji różnych poetów… przez różnych wykonawców wyśpiewany i muzycznie wyimprowizowany
Improwizacje trójki muzyków dostosowane są do dźwięków elektronicznych wyzwalanych i modulowanych pod wpływem zmian prądu produkowanego przez dynamo rowerowe, a zmiany te z kolei zależne są od prędkości pedałowania “kołorkującej” publiczności.
“Canzonetta da wytwórnia” powstała z prostej potrzeby wspólnego muzykowania. Wstępne założenia formalne zostały wypełnione improwizowaną podczas rejestracji treścią.
„Chromatofon” to instrument zamieniający kolory na dźwięki. Podczas warsztatów uczestnicy malują obrazy, a potem “odkodowują” je przy pomocy chromatofonów, tworząc muzykę z własnych dzieł.
Warsztaty budowania więzi grupowej oraz poczucia tożsamości i wspólnotowości poprzez kreowanie dźwięków i reagowanie na dźwięki, realizowane przy współpracy z Narodowym Centrum Kultury
Combotron to kolektywny instrument muzyczny składający się z 32 interaktywnych obiektów, na które uczestnicy wpływają gestami, ruchem lub kolorem. Wspólna praca grupy tworzy unikalną muzykę i performance dźwiękowo-ruchowy.
„Dęte-nadęte-wydęte-przedęte!” to interaktywny koncert na instrumenty dęte, uczący dzieci rozpoznawania brzmień i nietypowych artykulacji. Poprzez zabawę tworzą one wspólną kompozycję dźwiękową.
„Dotykanie dźwięku” to projekt dla niesłyszących (dzieci i dorosłych), wykorzystujący kolektywny instrument zbudowany z rezonujących obiektów wprowadzanych w wibracje poprzez dotyk. Uczestnicy tworzą muzykę współpracując ze słyszącymi muzykami.
„Dystrybutor pneumofoniczny” to instalacja dźwiękowa, gdzie sprężone powietrze porusza obiekty, tworząc dźwięki. Uczestnicy wykonują eksperyment sonokinetyczny, badając jego muzyczne efekty.
Warsztaty „Dźwiękokrąg” uczą tworzenia pejzaży dźwiękowych za pomocą interaktywnego instrumentu wykorzystującego sensory zbliżeniowe. Rozwijają wyobraźnię dźwiękową, kreatywność kolektywizując działania.
Utwór łączący ruch z elektroniką i elektromechaniką w domenie generowania dźwięku
Gesty performerki przemieszczające cirklotrony w osiach XYZ powodują określone zmiany syntezowanego dźwięku.
Harmidorium to betonowe obiekty przypominające ludzkie głowy, które wytwarzają dźwięk pod wpływem dotyku tancerki. Ożywiają, wibrując i przekazując energię dźwiękową słuchaczom.
„Kantata BHP” to koncert łączący przepisy bezpieczeństwa i higieny z muzyką tworzoną na nietypowych instrumentach elektronicznych. Publiczność współwykonuje utwory, co daje zabawne, a zarazem edukacyjne doświadczenie.
“Którędy do dźwięku” to warsztaty tworzenia muzyki za pomocą gestu i ruchu, adresowane do dzieci, młodzieży i dorosłych. Wielowariantowe programy warsztatów dostosowane są do kompetencji aktualnych uczestników. Warsztaty nie zakładają jakiegokolwiek wykształcenia muzycznego, jednak zawierają również scenariusze dla uczniów szkół muzycznych a nawet zawodowych muzyków.
mySoundSpots to projekt ekologii dźwięku, w którym młodzież rejestruje osobiste dźwiękowe miejsca. Splatając zebrane zasoby z rezultatami analogicznych działań pozostałych uczestników tworzymy rodzaj dźwiękowej narracji w artystyczny sposób opisującej naszą audiosferę
mySoundSpots/Outdoor kontynuacja projektu młodzieżowego, w której uczestnicy odkrywają dźwiękowe miejsca w przestrzeni publicznej, wychodząc po pandemii z domów. Poszukują charakterystycznych dźwięków zewnętrznych, tworząc nowe ekologiczne narracje.
mySoundSpots/Traffic to trzecia odsłona młodzieżowego projektu, który w 2022 roku skupia się na dźwiękach związanych z ruchem i zgiełkiem. Uczestnicy odkrywają i dokumentują dźwiękowe aspekty miejskiego (i wiejskiego) chaosu.
Oczekiwanie to performance na ruch i obiekty dźwiękowe. Rodzaj dźwiękowego monodramu. Pozorny bezruch, inercja, czas na gromadzenie energii. Do głosu dochodzą przypadkowo potrącone przedmioty.
„Ostinato-Automato” to interaktywny koncert stworzony dla duetu Cello 2 Cello. Wykorzystuje powtarzane wzory rytmiczne tworzone za pomocą zsamplowanych dźwięków otaczającego nas świata oraz dwóch wiolonczel elektrycznych.
Festiwal SONIKALIA to coroczne wydarzenie odbywające się w Olsztynie, dedykowane dzieciom i młodzieży, które ma na celu wprowadzenie młodych melomanów w świat dźwięków poprzez interaktywne warsztaty, instalacje performatywne oraz koncerty. Organizatorem festiwalu jest Wytwórnia Zdarzeń Sonokinetycznych.
“Telemann Recycled” to koncert performatywny, w którym wykonawcy przetwarzają Fantazje Telemanna, eksperymentując z formą utworu i stawiając pytania o tożsamość muzyki.
Versorium to utwór inspirowany wynalazkiem Williama Gilberta z 1600 roku, angażujący dwoje artystów wyposażonych w prototypowe narzędzia muzyczne.
Motywy z literatury światowej kojarzone z paniką, histerią i strachem ujęte w formę sonokinetyczną – prócz tradycyjnych środków wyrazu jak mowa czy śpiew artyści generują dźwięki poprzez zmianę stanu, gest i ruch.
“Wiła” to rodzaj monodramu muzycznego, w którym tancerka swoim gestem, ruchem i tańcem, posługując się prototypowymi instrumentami współtworzy warstwę dźwiękową.
“Zonia” to opowieść o wiedźmie, której życie jest pełne sprzeczności. Ruch, dźwięk i słowa tworzą intymną historię, nawiązującą do słowiańskich archetypów i pełną szczerości rozmowę z czymś nieznanym.